måndag 21 juni 2010

Root deduction

Ja nu ska vi snacka lite skatt!
I början av juni fick jag en liten summa guldmynt tillbaks på skatten. Å vad lycklig jag var den dagen. Det var verkligen en riktig "skatt"! Idag har jag därför forskat i hur jag i och med min renovering kan få tillbaks ännu mer trevlig skatt. Rotavdrag. Konstigt namn eller hur. Låter som en rotfyllning som inte riktigt gått vägen så istället får man dra ut tandstackaren. Men detta konstiga ord ska göra mina snart nya fyrtiokvadrat grymma för färre guldmynt.
Jag ringde skatteverket idag för att ta reda på hur jag på bästa och enklaste sätt kan få ut fullt rotavdrag. Till en början var handläggaren lite knepig och räknade upp en rad konstiga benämningar och skattesatser hit och dit. Men efter lite övertalning fick jag henne till att tala på folkligt vis och då släppte det för oss båda. Jag förstod, blev därmed trevligare och hon kunde känna att hon faktiskt hjälpte till. I vilket fall, enligt min inkomst så kommer jag troligtvis kunna få göra max rotavdrag, dvs 50 000 kr. Vilket ju inte är fy skam det, men jag är girig och vill ha mer. Är man fler som äger del av bostadsrätten/huset så får även de personerna ta ut rotavdrag. Så hade jag idag varit sambo hade var och en fått dragit av 50 000 kr. Men jag äger mina fyrtiokvadrat alldeles solo, so far.
Som ni vet så är mina fyrtiokvadrat sugna på en riktig make over som kommer kosta många guldmynt, närmare 150 000 kr i arbetskostnad*. Det betyder att jag mer än gärna drar av åtminstone 100 000 kr. Så  nu är tanken att vi ska försöka skriva över en bit av de fyrtiokvadraten på far min, så att vi båda kan dra av för det här kalaset. Vad gör man inte för mycket pengar...



* Man får bara göra rotavdrag för arbetskostnader, dvs inte material som används för renoveringen. När man har bostadsrätt, som jag, så är det bara renovering innanför lägenhetens väggar som kan dras av. Det som föreningen ska sköta, kan man således inte få root deduction för.

2 kommentarer:

  1. själv är jag rädd för att jag ska behöva göra en rotfyllning imorgon. och den får man INTE dra av för. /ormen

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna för att du slipper rotfyllning och istället får göra rotavdrag i framtiden! Å då menar jag skattevarianten, inte den där du måste rycka ut tanden.

    SvaraRadera