måndag 21 juni 2010

Säkerhetsdörr nästa

Min dörr idag skulle nog knappast kunna klassas som en ytterdörr. Möjligtvis innerdörr, för den har ju själva dörrfunktionen, dvs man kan stänga och det blir ett stängt rum. Thats it dock.
Den är tunn som en fjäder, vilket inte bara innebär det givna dvs lätt att slå in, den skapar även ett trevligt hålrum för ljud att sippra rakt igenom. En granne som går upp/ner i trapphuset kan inte undgås trots trippande. Jag har i och för sig otroligt bra hörsel, men man kan inte enbart skylla på mina superegenskaper utan min kära dörr får också skuldbeläggas. Förutom att den har ett onödigt krångligt låssystem, som ofta medför till krångel när gäster ska stänga dörren så är den också rätt sliten, ful och helt enkelt redo att tacka för sig. 
Så nu blir det också dörrbyte. Eftersom jag bor i en bostadsrätt så får man inte byta dörr hur som helst, utan alla dörrar i trappuppgången ska se likadana ut med fönster och färg. Tur är att fler än jag tröttnat på våra mindre funktionella "ytterdörrar" och lyckats få tag i två leverantörer som kan göra dörrar som passar våra trappuppgångar. Varav en av dessa är betydligt billigare med förhoppningsvis lika bra kvalité. Så jag slog till. Och 22 500 kr fattigare blir jag på det slaget.


Ps. Dörrfirman heter Kungsdörren AB, än är inget påskrivet/betalt så om du vet något läskigt om dessa så är det fritt fram att övertyga mig om att det dyrare alternativet på minst 29 000 kr är bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar